لینک خبری

با درود خدمت شما دوستان گرامی . وب سایت جدید صدرا نیوز به صورت کامل اپ شده است و اگر مشکلی در این رابطه دیدید می توانید با مدیریت تماس بگیرید.

اخبار ویژه

خدمات پس از فروش جهاني خودرو در ايران

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

به دنبال وقفه يك روزه هفته گذشته در ثبت سفارش خودروهاي وارداتي، خبرهاي زيادي بر حول اين محور منتشر شد كه همراه با تحليل‌ها و اطلاعاتي ضد و نقيض بودند.

دليل اين توقف شماره‌گذاري به دستورالعمل جديد معاون اول رييس‌جمهور در مورد ساماندهي بازار ارز، حمايت از توليد داخلي و همچنين شرط ثبت سفارش خودرو و ساير كالاهاي بادوام بر‌مي‌گشت. در اين دستورالعمل اعلام شده بود كه ثبت سفارش واردات خودرو بايد توسط نمايندگي‌هاي مجاز و با خدمات پس از فروش انجام شود. دستوري كه سال‌ها طول كشيد تا عملي شود و و عملي شدن آن با مكث يك روزه ثبت سفارش خودرو همراه بود. اين وقفه يك روزه در ثبت سفارش خودرو را عده‌يي انحراف در مسير تجارت خودرو و عده‌يي ديگر انحصاري شدن اين حوزه از تجارت مي‌خواندند، ولي اصل ماجرا مانند لحظه‌يي تامل براي تغيير و اصلاح روند اداري اين سازوكار مي‌ماند تا تغييرات جديد قانون واردات خودرو عملي شوند؛ تغييراتي كه سال‌ها وعده آن را مي‌دادند. اين مكث يك روزه در حقيقت براي رفع دو انحراف جدي در مسير بزرگ چند ده هزار دستگاهي بازار خودرو ايران بود. يكي اينكه اصولا در ايران نمايندگي واقعي خودرو كه شركت مادر را بتواند به اجراي خدمات متعهد كند، رواج نداشت و بيشتر كساني كه خود را نمايندگي يك برند مي‌دانستند، در حقيقت از يك واسط اقدام به خريد خودروها مي‌كردند. جمله اين شركت‌ها اگر خدمات پس از فروشي ارائه مي‌دادند با هزينه خود آن را متقبل مي‌شدند و عموما هزينه اين خدمات پس از فروش به قيمت خودروها افزوده مي‌شد. علاوه بر اين ناتواني در ارائه كامل خدمات پس از فروش و نارضايتي و شكايت برخي مشتركان نتيجه اين سازوكار بود. دوم اينكه تا پيش از اين هر كسي كه حداقل امكانات واردات را داشت، مي‌توانست خودرو وارد كند و اين اتفاقي بود كه به دفعات رخ مي‌داد و خودروهايي كه توسط اشخاص وارد مي‌شدند بخشي از بازار را به راحتي دراختيار گرفته بودند. خودروهايي كه چند ميليون تومان ارزان‌تر بودند، ولي هيچ‌گونه ضمانت و خدمات پس از فروشي نداشتند.

مكث يك روزه براي اصلاح قوانين

بخش عظيمي از بدنه صنعت خودرو، مربوط به خدمات پس از فروش است، همان‌طور كه در بسياري كالاهاي ديگر مساله خدمات پس از فروش اهميت دارد. ولي در كشور ما همواره به‌دليل نبودن رابطه مستقيم بين شركت‌هاي توزيع‌كننده داخلي و شركت‌هاي مادر توليد‌كننده اين كالاها، خدماتي كه ارائه مي‌شد با خدمات واقعي شركت‌مادر بسيار تفاوت داشت. اصل مساله اينجاست كه ايران پر از شركت‌هايي بود كه خود را نماينده شركت مادر مي‌خواندند درحالي كه نه قراردادي با آنها بسته بودند و نه تعهدي از سوي طرفين ارائه شده بود. به زبان ساده اين شركت‌ها براساس تعاريف ابتدايي، در رده نمايندگي قرار نمي‌گرفتند. حال اما با دستور جديد معاون اول رييس‌جمهور مبني بر توقف واردات خودروها از سوي غيرنمايندگان، اين ضرورت براي شركت‌هاي ديگر به وجود آمد كه خود را به معني واقعي نمايندگي نزديك‌تر كنند و قراري با شركت مادر مدار كنند. به گفته منابع آگاه، ريشه توقف ثبت سفارش خودرو را بايد درراستاي دستور جهانگيري دنبال كرد. دستوري كه به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد و اين وزارتخانه طي 24 ساعت اين دستور را بررسي كرد و نتيجه آن، اين شد كه يك روز ثبت سفارش‌ متوقف شد و پس از آن تنها نمايندگي‌هاي رسمي امكان ثبت سفارش را يافتند. پس از وقفه يك روزه، وزارتخانه متبوع ثبت سفارش خودروهاي وارداتي را مجددا فعال كرد. با تغييرات صورت گرفته نمايندگي‌هاي غيرمستقيم خودروسازان خارجي ديگر اجازه واردات خودرو نخواهند داشت. روز دوشنبه هفته گذشته اعلام شد كه وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش واردات تمام خودروهاي سواري وارداتي را متوقف كرده است.

 نمايند‌گاني با تعهدنامه از شركت مادر

رييس انجمن واردكنندگان خودرو، در مورد تعريف نمايندگي رسمي مي‌گويد: نمايندگي رسمي در زمينه واردات خودرو شركتي است كه تضمين خدمات پس از فروش خودرو را بدهد و اين تضمين در قالب

(LOC (Letter of commitment يا همان نامه ارائه تعهد از شركت مادر است. با اين نامه شركت‌هاي ايراني به شركت مادر اين تعهد را مي‌دهند كه خدمات پس از فروش محصولي را كه در كشور ما ارائه مي‌دهند، تضمين كنند يا اگر تاكنون نماينده‌يي نداشتند اين تعهد را مي‌دهند كه نماينده‌يي معرفي كنند تا خدمات پس از فروششان از بين نرود. فرهاد احتشام‌زاد در پاسخ به سوال تعادل مبني بر اينكه آيا خدماتي كه در ايران توسط نمايندگي‌هاي مذكور ارائه مي‌شوند، الزاما همان خدمات پس از فروش ارائه شده در كشور مادر است؟ پاسخ داد: معمولا اين نوع خدمات را با توجه به كشور مقصد تعريف مي‌كنند. به اين صورت كه ما مي‌گوييم 2سال گارانتي و 8سال وارانتي مي‌خواهيم كه كل دوره 10سال شود. پس شركت مادر با توجه به قوانين ما متعهد مي‌شود كه اين را ارائه دهد. طبيعتا هر شركت مادري كه نامه ارائه تعهد را بدهد، نگراني ما را از خدمات پس از فروش برطرف خواهد كرد و اين خدمات پس از فروش به صورت تضمين شده، ارائه خواهد شد.

 پيوستن به بازار خدمات جهاني

بخشي از خدماتي كه خودروسازان بزرگ و كوچك در كشورهاي پيشرفته ارائه مي‌كنند مربوط به فراخوان خودروهايي است كه مشكلي در آنها وجود دارد. اين فراخوان‌ها شايد بيشترين هزينه‌هاي اضافه و ناخواسته را براي خودروسازان در بر داشته باشد. شركت فولكس واگن سال گذشته مجبور به فراخوان 11ميليون دستگاه خودرو شد كه ميزان زيان اين اتفاق به حدي بود كه تخمين آن به راحتي صورت نگرفت. از سوي ديگر آبروي از دست رفته خودروسازي مانند هيونداي در دهه نود، با خدمات پس از فروش بسيار سنگين در دهه بعد احيا شد. اين دو مثال نشان‌دهنده اهميت و ضرورت ارائه صحيح خدمات پس از فروش در صنعت خودرو است. احتشام‌زاد در مورد تاثير

LOCها بر تحول خدمات پس از فروش در ايران مي‌گويد: طبيعتا در صورتي كه اين نامه داده شود، اگر شركت مادر فراخوان براي تعمير خودرويي بدهد، اين شركت موظف است در ايران هم اين خدمات را ارائه كند. يعني اگر مشكلي در ايربگ يك مدل خاص بود و شركت مادر فراخوان جهاني يا منطقه‌يي براي تعمير اين مدل داد، اين كار در ايران هم انجام مي‌شود. وي در پاسخ به اين سوال كه چنين اتفاقي در ايران سابقه داشته است، گفت: چنين نوع فراخوان‌هايي تا پيش از اين جسته و گريخته رخ مي‌داد، ولي با مقررات جديد كساني كه در كشور ما نمايندگي دارند موظف به داشتن LOC خواهند شد. بنابراين ارائه اين نوع خدمات از جمله فراخوان تعمير، از اين پس در ايران هم ارائه مي‌شود.

 تعهد 10 ساله شركت‌هاي غيرنماينده

رييس انجمن واردكنندگان خودرو در مورد شركت‌هايي كه از روز دوشنبه نتوانسته‌اند ثبت سفارش كنند، توضيح داد: يك‌سري شركت‌هايي كه در فرآيند تاييد گواهي فعال هستند، ثبت سفارش‌شان متوقف شد تا فرآيند تمديد نمايندگي‌شان در ايران انجام شود. يك‌سري ديگر كه نتوانسته‌اند اسناد و مدارك لازم را به وزارت صنعت ارائه دهند، كلا از فهرست شركت‌هايي كه امكان ثبت سفارش دارند، حذف شدند. احتشام‌زاد درباره سرانجام مشتريان شركت‌هايي كه نتوانسته‌اند به كار ثبت سفارش ادامه دهند، گفت: طبيعتا شركت داخلي كه در ايران حضور داشت و به عرضه محصولات خارجي مي‌پرداخت، حال فارغ از نامه ارائه تعهد شركت مادر، تا 10 سال بعد از آخرين دستگاهي كه فروخته است، موظف خواهد بود كه خدمات تعهد داده شده را به مشتريان خود ارائه كند.

منبع:تعادل

درباره ما

صدرا نیوز یک وب سایت خبری مستقل بوده که وابستگی به هیچ جریان سیاسی نداشته و وفق قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند. . این وب سایت در سال 1391 فعالیت رسمی خودش را شروع کرده و سعی نموده در این مدت مستند ترین اخبار از معتبر ترین منابع موجود را دروب سایت نقل کند و گسترش دهد. این وب سایت به وسیله وب سایت سئو و بهینه سازان وب ایران برنامه نویسی گشته و پشتیبانی می گردد.