لینک خبری

با درود خدمت شما دوستان گرامی . وب سایت جدید صدرا نیوز به صورت کامل اپ شده است و اگر مشکلی در این رابطه دیدید می توانید با مدیریت تماس بگیرید.

اخبار ویژه

هزینه بالای معاینه فنی خودروهای گازسوز

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

من یک خودروی دوگانه سوز دارم. سر جمع هزینه های تست و باز و بست کپسول سی  ان جی بیش از 200 هزارتومان برای من آب خورد. آیا این هزینه منطقی است؟ من با خودرو مسافرکشی می کنم و خرج زندگی ام از این راه تامین می شود و تهیه این مبلغ برای من دشوار است. مسئولان فکری برای این موضوع بکنند.»

«مدتی پیش برای انجام تست خودرو های سی ان جی به یکی از مراکز مربوط مراجعه کردم. کپسول خودروی من را که تاریخ انقضای درج شده روی آن تا سال 98 بود بازکردند و گفتند کپسول باید برش بخورد و از رده خارج است! علاوه بر 200 هزارتومانی که برای معاینه فنی و تست کپسول گاز پرداخت کردم، گفتند باید حدود یک میلیون و 200 هزارتومان برای کپسول جدید پرداخت کنم! با این شرایط همان بنزین را مصرف کنیم بهتر است. مگر گاز در سال چقدر برای ما صرفه اقتصادی دارد؟ اگر قرار است که هوای شهر و کشور پاک باشد بدون فراهم شدن زیر ساخت و حمایت نمی شود.»
تعداد زیادی از شهروندان در تماس با روزنامه «خراسان رضوی» از هزینه های بالای معاینه فنی خودروهای گازسوز و برخی مشکلات در این زمینه گلایه کرده و خواستار رسیدگی و پیگیری در این زمینه شدند.

61 هزارتومان با ما، بقیه در اختیار صنعت و معدن
با توجه به افزایش میزان گلایه های شهروندان در این زمینه، موضوع را با معاون استانداردسازی و آموزش اداره کل استاندارد خراسان رضوی در میان گذاشتیم. فرحناز قلاسی در پاسخ به گلایه های شهروندان از هزینه بالای تست معاینه فنی خودروهای گازسوز به «خراسان رضوی» می گوید: اگر یک خودرو، دو کپسول گاز داشته باشد باید روی هرکدام به صورت جداگانه تست هیدرو استاتیک انجام شود و طبیعتا هزینه دو تست هم دریافت می شود. وی به نحوه دریافت هزینه های تست کپسول ها  هم اشاره ای می کند و می افزاید: هزینه ای که اداره کل استاندارد برای آزمون تست هیدرواستاتیک از متقاضیان دریافت می کند 61 هزار و 200 تومان است که فرایند آن هم شامل بازکردن شیر مخزن و تست هیدرواستاتیک است و وظیفه بازکردن مخزن ها با اداره استاندارد نیست، تعرفه ای هم که برای باز و بست و تست چشمی مخازن سی ان جی تعیین شده است در حیطه اختیارات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است.

تاریخ مصرف مبنای سلامت کپسول نیست
فرحناز قلاسی همچنین در پاسخ به گلایه یکی از شهروندان، مبنای سلامت کپسول های سی ان جی را فقط تاریخ مصرف درج شده روی بدنه کپسول نمی داند و یادآور می شود: یکی از اهدافی که اداره استاندارد، کپسول های سی ان جی را تست هیدرواستاتیک می کند این است که اگر کپسولی دارای مشکل است شناسایی شود و این گونه نیست که اگر کپسولی هنوز تاریخ مصرفش به پایان نرسیده، مشکلی ندارد و نباید تست شود.وی تصریح می کند: گاهی امکان دارد این گونه کپسول ها بر اثر نگهداری نامناسب و وارد شدن ضربه معیوب شود و به همین دلیل امکان خطر آفرینی آن هم وجود دارد. وی تاکید می کند: اصلا یکی از دلایل انجام تست های مربوط همین بوده است تا ایرادها را شناسایی کنیم.

قانون می گوید برای هرکپسول فقط 85 هزارتومان
در ادامه با کارشناس مسئول اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت و گو می کنیم. مهدی مقدسی به قوانین موجود درباره هزینه معاینه فنی و تست خودروهای گازسوز اشاره می کند و می گوید: هیئت وزیران بخشنامه ای در همین باره ابلاغ کرد و به تفکیک هزینه هایی را که باید برای تست خودرو های دوگانه سوز دریافت می شد در آن ذکر کرد که بر اساس آن اعلام شد برای تست چشمی هر مخزن 12 هزار تومان و برای تست قطعات نیز 10 هزار تومان دریافت شود.وی تصریح می کند: در بند دیگری از این بخشنامه هم به صراحت آمده است ؛ هزینه ای که باید مراکز تست هیدوراستاتیک برای هر کپسول دریافت کنند حدود 62 هزار تومان است که 800 تومان آن بابت ثبت اطلاعات در سامانه سیمفا ست. وی می افزاید: سرجمع هزینه ها هم با اضافه شدن مالیات و... حدود 85 هزارتومان می شود که آن هم فقط برای یک کپسول است و اگر دو مخزن مورد تست قرار بگیرد این رقم دو برابر خواهد شد.

دریافت وجه اضافه از نظر ما توجیه قانونی ندارد
کارشناس مسئول اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن استان تاکید می کند: با توجه به ارقام ابلاغی، نباید هیچ هزینه دیگری از متقاضیان دریافت شود، از نظر اداره بازرسی سازمان صنعت و معدن هزینه ای که در مراکز باز و بست از متقاضیان دریافت می شود توجیه قانونی ندارد چرا که هزینه باز و بست هم در مبلغی که مراکز تست هیدرو استاتیک دریافت می کنند (61200 تومان) دیده شده است.

دریافت 700 میلون ریال هزینه ای که توجیه ندارد
مقدسی تصریح می کند: در بازرسی ها متوجه شدیم به جز هزینه های ابلاغی، مراکز باز و بست برای بازکردن کپسول خودروهای تک کپسوله 28 هزار تومان و برای دو کپسوله ها 35 هزارتومان دریافت می کنند، برهمین اساس ما چهار مرکز باز و بست را بازرسی کردیم و مشخص شد حدود 700 میلیون ریال در همین باره از متقاضیان دریافت شده است که از نظر ما توجیهی ندارد، موضوع هم پس از مستندسازی های مربوط طی گزارش بازرسی به اداره کل تعزیرات حکومتی استان منعکس شده است و منتظر اعلام نظر تعزیرات در این باره هستیم.
وی یادآور می شود: اگر تعزیرات حکومتی پس از رسیدگی به موضوع تشخیص دهد که ارقام دریافتی توجیهی نداشته است، باتوجه به این که اطلاعات تمامی مراجعان موجود است، هزینه باز و بست به آن ها برگشت خواهد شد و اگر در این باره مستندات قانونی وجود داشته باشد، کار به همین شیوه ادامه پیدا خواهد کرد.


170 هزار تومان هم زیاد است!
اگرچه موضوع اضافه دریافتی مراکز باز و بست کپسول های سی ان جی خودروهای گازسوز که توسط سازمان صنعت و معدن استان در حال پیگیری است اهمیت دارد و باید تا حصول نتیجه پیگیری شود اما باید توجه داشت که دریافت مبلغی در حدود 170 هزار تومان که طبق بخشنامه اشاره شده اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن از صاحبان خودروهایی که اکثرا دو کپسول سی ان جی دارند، دریافت می شود نیز مبلغ زیادی است که نیاز به تجدید نظر برای کاهش این هزینه است.

درباره ما

صدرا نیوز یک وب سایت خبری مستقل بوده که وابستگی به هیچ جریان سیاسی نداشته و وفق قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند. . این وب سایت در سال 1391 فعالیت رسمی خودش را شروع کرده و سعی نموده در این مدت مستند ترین اخبار از معتبر ترین منابع موجود را دروب سایت نقل کند و گسترش دهد. این وب سایت به وسیله وب سایت سئو و بهینه سازان وب ایران برنامه نویسی گشته و پشتیبانی می گردد.