لینک خبری

با درود خدمت شما دوستان گرامی . وب سایت جدید صدرا نیوز به صورت کامل اپ شده است و اگر مشکلی در این رابطه دیدید می توانید با مدیریت تماس بگیرید.

اخبار ویژه

مردم‌آزاری در فرودگاه

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سال گذشته حدود دو میلیون و 400 هزار نفر ثبت ورودی به داخل ایران پس از برگزاری مراسم اربعین حسینی داشتیم، علی‌رغم برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای که انجام شد، شاهد به‌وجود آمدن برخی از مشکلات بودیم که در سال جاری تمامی این مشکلات احصا شده و یک شورای راهبری، شورای مرکزی و 13 کمیته متشکل از مقامات با صلاحیت به دنبال برطرف کردن مشکلات هستند.

به گزارش روزنامه فرهیختگان:اینها و جملات امیدبخش دیگر، همگی در شهریورماه امسال در نشست معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین با خبرنگاران و اصحاب‌رسانه در وزارت کشور از سوی حسین ذوالفقاری بیان شد و همین سخنان نوید برگزار شدن کم‌ عیب‌ونقص این راهپیمایی باشکوه را می‌داد. اما قبل از بازبینی اجمالی تمام کسورات و نقصان‌های موجود بر سر راه زائران حضرت اباعبدا... حسین(ع) به آخرین مشکل ایجاد شده که طی دیروز و امروز اتفاق افتاد، اشاره می‌کنیم.
عدم‌اطلاع‌رسانی در ارتباط با ایجاد تاخیر یا لغو پرواز‌ها به سمت عراق شاکله اصلی عصبانیت و سردرگمی زائرانی بود که ساعت‌ها در فرودگاه معطل و سرگردان شدند و مشکلات بسیاری را در همین چند ساعت تحمل کردند. مسافرانی که از ساعت‌های ابتدایی صبح به فرودگاه رفته بودند و با وعده‌های مختلف از سوی مسئولان فرودگاهی و مسئولان شرکت‌های هواپیمایی پروازشان را به چند ساعت بعد موکول می‌کردند. تغییر ساعت پرواز از 8 صبح به یک‌ونیم و تغییر از ساعت یک‌ونیم به ساعت سه تنها گوشه‌ای از این وعده‌هایی بود که به مسافران داده می‌شد. شرایط بد اسکان، عدم پاسخگویی و ندانستن علت تاخیر از علل اصلی نارضایتی و در مضیقه قرار گرفتن مسافران بود و در این بین اما همچنان مسئولان فرودگاهی و شرکت‌های هواپیمایی بی‌دغدغه و کاملا صبور از این شرایط نابسامان می‌گذشتند. اعتراض بیشتر مسافران به چرایی عدم‌اطلاع‌رسانی با این جواب که «به همه پیامک ارسال کردیم» مواجه شد، پاسخی که حداقل تمام افراد حاضر در فرودگاه به کذب بودن آن اقرار کردند و در نهایت تنها عملی که در جهت رفاه مسافران معطل در فرودگاه انجام شد، یک بسته موادغذایی به‌عنوان صبحانه بود!
نکته قابل توجه دیگر این بود که با یک پرس‌وجوی ساده و یک سرچ اینترنتی می‌شد به این جواب رسید که علت اصلی تاخیر در پرواز‌ها وجود گردوخاک شدید در آسمان عراق بوده است اما مسئولان به عمد یا سهوا این موضوع را به مسافران اطلاع ندادند و با ایجاد سردرگمی در آنها به شرایط بد اسکان و شرایط بد روانی ایجاد شده به این خاطر دامن زدند.
همه مشکلات موجود در فرودگاه به همین‌جا ختم نشد، در این میان غرفه‌های موادغذایی نیز با قیمت‌های عجیب و غریب‌شان در تحریک مسافران خسته و عصبی بی‌تاثیر نبودند. مسئول یکی از غرفه‌های داخل سالن ترانزیت در پاسخ به زائری که دلیل قیمت‌گذاری روی یک لیوان چای به قیمت هشت هزار تومان را پرسیده بود، گفت که کمی شلوغ‌تر شود، همین لیوان را 10 تا 12 هزار تومان هم می‌فروشیم؛ پاسخی که خود پایه‌گذار فضای متشنج و ملتهب در فرودگاه شد. چشم‌های خیس‌وگریان، عصبانیت و ناراحتی از جاماندن و تفکرات ناامید‌کننده‌ای از این دست، تحمل شرایط را برای زائران سخت‌تر می‌کرد. به هر حال، بروز این دست از اتفاقات در سفرهای هوایی امری اجتناب‌ناپذیر است و از آب‌وهوا تا نقص فنی هواپیما یا بسته شدن فرودگاه‌های مقصد، می‌تواند عامل ایجاد تاخیر یا لغو پرواز در هر نقطه‌ای باشد و هیچ شرکتی در جهان نیز مستثنی نیست، حتی شرکت‌های معتبر بین‌المللی. مسافران و زائران حاضر در فرودگاه نیز ادعایی در این رابطه نداشتند و اعتراضی نکردند اما اینکه بعد از لغو پرواز به هر دلیل، شرکت هواپیمایی کل ماجرا را منتفی اعلام کند، محل اعتراض عمومی است، چراکه اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی به معنای منتفی شدن سفر افراد نیست، بنابراین در صورت خواست مسافر همانند همه شرکت‌های معتبر، برای اولین پرواز باید جایابی و خدمات موردنیاز تا هنگام پرواز نیز ارائه شود، نه اینکه خیلی راحت آن هم در چنین سفر خاصی که یک فرد الزامات اعتقادی و شخصی زیادی را برای خود تعریف کرده است وعده استرداد هزینه بلیت‌ها مطرح شود. نوع برخورد غیرمسئولانه شرکت‌های هواپیمایی و متصدیان فرودگاهی بنابر شواهد موجود و توضیحات داده شده هرگز در شان یک مسافر و در جایگاه بالای یک زائر اربعین نبوده است.
 این گزارش، دردنامه‌ای بود که طی یکی‌دو روز گذشته بر مسافران و زائران ایرانی در فرودگاه‌های کشور گذشت و حال با قرار گرفتن در کنار سایر کمبودها که به اختصار بیان می‌شود، تشکیل‌دهنده یک پازل کاستی و قصور در بین مسئولان و برگزار‌کنندگان اصلی مقدمات این همایش و حرکت بزرگ خواهد بود.
این سرفصل‌ها و مشکلاتی که در گزارش‌هایی مجزا و به صورت مشروح در روزهای گذشته و در همین روزنامه به آنها پرداخته شد نیز همچون هزینه بالای مکالمات تلفنی، بسته‌های اینترنتی، اسکان نامناسب و شرایط بد بهداشتی مرزها و... نیز در کنار مصائب فرودگاه ازجمله سنگ‌های بزرگی هستند که در مسیر سیل خروشان زائران حسینی قرار گرفته‌اند.
اینجا باید گفت که هنوز خیلی‌ها این طرف مرزها هستند و با مشکلات بسیاری در حال مبارزه‌اند تا مهر جامانده و حسرت عدم‌حضور در این حرکت عظیم را بر پیشانی اعتقادات خود مشاهده نکنند اما تعدد مشکلات، متاسفانه آنقدر زیاد شده است که هیچ‌کس با هیچ سازوکاری نمی‌تواند قطعا و حتما خود را در جایگاه و مقام یک زائر اربعین حسینی ببیند، مگر آنکه از مرزها عبور کند.
 چه حسرت‌ها درپی خواهد داشت مشاهده میهمان‌نوازی مردم کشور عراق و سفره‌های گشاده آنها روی زائران حسین(ع) و قیاس آن با مسیر پرتلاطم و پر از مصائب این طرف مرزها و روزهایی که هرکدام با یک مشکل برای زائران به شب رسید به امید آن که شاید فردا در طریق حسین(ع) قدم بردارند.
در انتها باید گفت وعده یا حقیقت ایجاد شورای مرکزی و شورای راهبری با هر تعداد از کمیته‌ها جهت آسیب‌شناسی یا رفع مشکلات شاید بتواند دستگاه‌های درگیر در امر انتقال زائران به عراق را مشغول فعالیت نشان دهد و در گزارش‌های آینده آنها به مقامات بالاتر دولتی لحاظ شود، اما مردمی که هسته اصلی ایجاد چنین حرکت عظیمی هستند هرگز فراموش نخواهند کرد که در عمل جهت رفاه حال آنها اقدامات لازم و کافی صورت نگرفت و مشکلاتی که بر سر راه آنها بود، با بی‌خیالی و عدم دغدغه‌مندی مسئولان تا انتها باقی‌ماند تا کمی طعم تلخ مصائب داخلی در کنار حلاوت و شیرینی فراوان قدم‌های حسینی در ذهن آنها بماند.
 دریافت‌های هنگفت ذیل عناوین بیمه و...
در هنگام ثبت‌نام و در پروسه دریافت ویزا فارغ از مبلغی که جهت این دریافت، پرداخت می‌شد مبالغی تحت عنوان سهم هلال‌احمر و بیمه و... نیز از زائران دریافت شد که جمع این دریافتی‌ها رقمی نجومی و میلیاردی را عاید شرکت‌های بیمه‌ای و سازمان هلال‌احمر می‌کند. سازمانی که اعمالش داوطلبانه است و بیمه‌ای که میزان خدماتی که ارائه می‌کند در قبال این دریافتی حکم مثال مورچه و فیل را دارد.
  قیمت بالای بلیت اتوبوس‌ها
توجیه برگشت خالی اتوبوس‌ها یا رفت بدون مسافر آنها به سمت مرزها بهانه‌ای بود که مسئولان در جهت عدم‌برخورد با افزایش دوبرابری قیمت بلیت‌ اتوبوس‌ها اتخاذ کردند و نسبت به ایجاد سهولت در خرید بلیت‌های ارزان‌قیمت توسط زائران بی‌تفاوت بودند. مردم نیز بدون هیچ اعتراضی این تصمیم را پذیرفتند و مبادرت به خرید بلیت‌هایی کردند که حداقل دو برابر با قیمت‌های اصلی‌شان تفاوت داشتند و در تصویب چنین تصمیمی کمترین ملاحظه‌ای در راستای حفظ منافع مردم صورت نگرفت.
  بلیت هواپیما
فروش بلیت‌های گران‌قیمت به بهانه فقدان بلیت‌های قراردادی و هزارویک  داستان و منت و سرزنش گوناگون در جهت دریافت بلیت هواپیما هم معضلی بود که مسافران در مراجعه به دفاتر خدمات هواپیمایی با آن مواجه شدند و این امر نیز در زیر سایه عدم‌نظارت و توجه نهاد‌های مسئول و ناظران مختلف در این زمینه بی‌برخورد و رسیدگی تا به اینجا از پل دریافت سودهای هنگفت گذشته است.
  پارکینگ نجومی
فرار برخی مسافران از بلیت‌های گران‌قیمت اتوبوس و هواپیما در نهایت به نفع آنها تمام نشد و از رستوران‌های بین راه که با قیمت‌های بالا خون مسافران را در شیشه کرده بودند تا پارکینگ‌های لب مرز، با همان نگاه‌های منفعت طلبانه‌ای که تا به اینجا این سلسله مشکلات را سبب شده است مبالغ زیادی را از جیب زائران و شیفتگان حسینی به جیب‌های خود ریختند تا تقریبا هیچ‌کس از مطامع مادی کیسه دوزان این طریق مستثنی نباشد.

درباره ما

صدرا نیوز یک وب سایت خبری مستقل بوده که وابستگی به هیچ جریان سیاسی نداشته و وفق قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند. . این وب سایت در سال 1391 فعالیت رسمی خودش را شروع کرده و سعی نموده در این مدت مستند ترین اخبار از معتبر ترین منابع موجود را دروب سایت نقل کند و گسترش دهد. این وب سایت به وسیله وب سایت سئو و بهینه سازان وب ایران برنامه نویسی گشته و پشتیبانی می گردد.