لینک خبری

با درود خدمت شما دوستان گرامی . وب سایت جدید صدرا نیوز به صورت کامل اپ شده است و اگر مشکلی در این رابطه دیدید می توانید با مدیریت تماس بگیرید.

اخبار ویژه

تلاش ناکام شهرداری برای جاانداختن «ساری کارت»

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

از شهردار ساری انتطار می رود این موضوع را پیگیری نمایند تا این طرح خوب با اجرای بد به محاق نرود. شورای شهر ساری نیز باید گزارشی را از سازمان تاکسیرانی شهرداری و سازمان فاوا مطالبه نماید تا روشن شود چند درصد مردم تا به حال از این کارت استفاده کرده اند و دلایل بی میلی رانندگان و شهروندان به استفاده از کارت شهروندی چیست.

به گزارش سایت محلی عبارت: از دیروز هم به طور رسمی و هم به صورت عرفی کرایه تاکسی در ساری گران شد. تا قبل از این نرخ کرایه هر نفر برای یک کورس 575 تومان بود که عملا مسافران ششصد تومان پرداخت می کردند، مگر اینکه از «کارت شهروندی» استفاده می کردند.
نرخ جدید؛ افزایش ۷۵ تومانی را نشان می دهد. یعنی کرایه رسمی و مصوب ۶۵۰ تومان شده است اما از آنجایی که امروز پیدا کردن 50 تومانی مثل پیدا کردن اورانیوم غنی سازی شده سخت است در توافقی نانوشته مسافران 700 تومان می پردازند.
بی شک این پرسش مطرح خواهد شد که چرا شهرداری چنین ارقام غیررُند و سختی را برای کرایه ها مصوب می کند؟ آیا شهرداری ساری نمی توانست رسما کرایه ها را 125 تومان گران کند و به جدال میان مسافران و رانندگان بر سر مابقی پول یا همان پول خُرد دامن نزند؟

به گزارش عبارت؛ برای پاسخ این سوال باید به موضوع کارت شهروندی ورود پیدا کنیم. شهرداریساری چندسالی است که کارتی را تحت عنوان «کارت شهروندی» در اختیار مردم قرار داده که با شارژ کردن آن می توانند کرایه تاکسی خود را به صورت غیررُند و با همان قیمت مصوب پرداخت کنند. با اینکار ضمن صرفه جویی در هزینه های مردم با جدا کردن پول نقد از این چرخ به افزایش صرفه جویی از محل استعمال پول کمک می کنیم و سلامت و بهداشت عمومی را نیز ارتقاء می بخشیم. درواقع این بهترین شیوه ممکن برای یک زندگی روزمره است. این کارت و دستگاه های نصب شده اش در سطح شهر  همچنین قابلیت پرداخت کرایه اتوبوس، خرید شارژ، انتقال وجه، خرید نان از برخی نانوایی ها و خرید از فروشگاه های مشمول این طرح را دارند.
اما متاسفانه توضیح، تشویق و اطلاع رسانی در این حوزه همگام با خدمات این کارت مناسب نبوده است. به اصطلاح عمومی هنوز «فرهنگ استفاده» از این کارت در بین مردم جا نیافتاده است.
راننده ها هم عموما یا کارتخوانشان شارژ ندارد و یا اصلا کارتخوان ندارند و یا آن را پنهان می کنند زیرا به شیوه دریافت پولشان از سازمان تاکسیرانی اعتراض دارند. بنابراین برای استفاده از این کارت نه مردم درست تشویق شدند و نه رانندگان توجیه!
به نظر می رسد یکی دیگر از دلایلی که انتظارات را از این طرح برآورده نکرده، عدم افزایش مناسب پوشش کارت های شهروندی است . اگر در این مدت فروشگاه ها، نانوایی های و اماکن مورد توافق بیشتری تحت پوشش ساری کارت قرار می گرفت بی شک در ترغیب مردم به استفاده از آن تاثیرگذار بود.
افزایش 50 تومانی نرخ کرایه تاکسی درواقع ادامه تلاش شهرداری برای افزایش سطح استفاده عمومی از کارت شهروندی است. به بیانی دیگر شهرداری می خواهد با اینکار مردم را مجبور کند برای اینکه برای هرکورس خود 50 تومان پس انداز کنند و با رانندگان هم وارد جروبحث نشوند از کارت شهروندی استفاده کنند.
اما این کار به تنهایی جواب نمی دهد. سازمان فناوری شهرداری و سازمان تاکسیرانی باید تجدید نظری جدی در شیوه فرهنگسازی «کارت شهروندی» کنند و راه حل هایی کاربردی و امروزی را جایگزین آن نمایند. بعنوان مثال افتتاح همزمان اپلیکیشن این کارت و نصب آن بر روی تلفن های همراه می توانست بخش زیادی از جوانان ساروی را به استفاده از این کارت به صورت مجازی ترغیب کند، البته برای اینکار باید به سیستم کارتخوان ها نیز امکاناتی جدید اضافه کرد که هزینه بر است و معلوم نیست شهرداری توان مالی این اصلاح یا بهتر است بگوئیم ارتقاء ساختاری را داشته باشد.
پس باید به سراغ راه های دیگر رفت و دستگاه های دولتی از دانشگاه و آموزش و پرورش گرفته تا استانداری و اداره کل فرهنگ را درگیر کرد. اگر اقدامات تازه چاشنی افزایش غیررند کرایه تاکسی شود آنوقت نیازی به مجبور کردن مردم نیست، اگر چیزی را درست به مردم معرفی کنیم و خدمات مناسبی را همراهش نمائیم و نظارت کیفی را در آن پایدار کنیم آنوقت شهر خوب ساختنی خواهد بود.
با توجه به فعالیت های چشمگیر شهرداری ساری در حوزه های مختلف و موفقیت و شهرت مهدی عبوری به دلیل قاطعیت در انجام امور و نظارت بر حسن اجرای طرح ها از شهردار ساری انتطار می رود این موضوع را پیگیری نمایند تا این طرح خوب با اجرای بد به محاق نرود. شورای شهر ساری نیز باید گزارشی را از سازمان تاکسیرانی شهرداری و سازمان فاوا مطالبه نماید تا روشن شود چند درصد مردم تا به حال از این کارت استفاده کرده اند و دلایل بی میلی رانندگان و شهروندان به استفاده از کارت شهروندی چیست.

درباره ما

صدرا نیوز یک وب سایت خبری مستقل بوده که وابستگی به هیچ جریان سیاسی نداشته و وفق قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند. . این وب سایت در سال 1391 فعالیت رسمی خودش را شروع کرده و سعی نموده در این مدت مستند ترین اخبار از معتبر ترین منابع موجود را دروب سایت نقل کند و گسترش دهد. این وب سایت به وسیله وب سایت سئو و بهینه سازان وب ایران برنامه نویسی گشته و پشتیبانی می گردد.